„Construirea căii ferate din România, văzută ca un factor de progres şi modernitate, nu a fost lipsită de scandaluri, mită pentru politicieni şi tensiuni diplomatice internaţionale. Carol I a fost la un pas de abdicare, fiind acuzat că a favorizat un constructor german. După Unirea lui Cuza din 1859, unul dintre vectorii de integrare în rândul statelor civilizate ale epocii era calea ferată. Construcţia „drumului de fier“ suscita un interes enorm, atât pentru opinia publică, cât şi pentru politiceni.  „În 1862, de exemplu, opinia publică nu discuta decât problema căilor ferate. Pe agenda de lucru a tuturor guvernelor aflate la conducerea ţării între 1860-1880 a figurat construcţia căilor ferate. Acest subiect a generat sau a fost una din cauzele majore ale căderilor unor guverne, schimbărilor de miniştri, tulburări politice interne sau a condus la tensiuni diplomatice cu state precum Austro-Ungaria şi Germania“, explică istoricul ploieştean Dorin Stănescu. Politicieni marcanţi ai epocii, precum şi domnitorii Alexandru Ioan Cuza şi apoi Carol I sunt şi adepţi ai construirii liniilor ferate. În entuziasmul general însă, apar şi disensiuni legate de traseele căilor ferate, cauzate de interese economice profunde ale marilor proprietari, ca moşiile lor să nu fie ocolite de calea ferată, patriotisme locale (deputaţii moldoveni şi cei munteni doresc ca traseele să acopere o parte a teritoriului sau alta), o înfruntare a capitalurilor şi a concesionarilor englezi, francezi, austrieci, prusaci), care plătesc (mituiesc, mai exact), sub diferite forme, oameni politici influenţi să le susţină cauza. Titu Maiorescu, spre exemplu, explică istoricul ploieştean, a fost angajat ca avocat al Societăţii Acţionarilor Căilor Ferate Române (acţionarii fiind germani), iar Vasile Alecsandri a sprijinit compania concesionarului englez Crawley cu atâta entuziasm, încât Petre P. Carp, cu sarcasmul său binecunoscut, l-a ironizat în plenul parlamentului cu numele de „poet transformat în raportor de lucrări publice“.

Dana Mihai – ziarul Adevarul

Citeste mai mult aici.

Lumea feroviară în vremea lui Carol I sau despre scandalurile care au precedat procesul de construire a căilor ferate …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Follow by Email