๐ฃ๐ฟ๐ผ๐ณ๐ฒ๐๐ผ๐ฟ ๐๐๐๐ข๐ ๐๐๐๐๐๐๐ก
Nascut intr-o familie de tarani dintr-un satuc buzoian, Iacob Balaban a frecventat scoala locala apoi, in vremurile tulburi ale anilort 40, a urmat cursurile prestigioasei Scoli Normale din Buzau, experienta care isi va lasa amprenta pe tot parcursul carierei profesionale a acestuia, in sensul unei pregatiri in spiritul haretist โ de altfel, am putea spune ca domnia sa este unul dintre ultimii invatatori crescuti in spiritul marelui Haret din judetul nostru. Aceasta componenta se va manifesta prin apostolatul, sacrificiul personal pentru ridicarea poporului si a scolii romanesti, care-i vor fi mereu crez. Dupa un scurt stagiu la o scoala din Bucovina, urmat de indeplinirea serviciului militar si apoi de activitatea desfasurata la Scoala Chiojd-Buzau, intamplarea fericita a facut ca, impreuna cu sotia sa, invatatoarea Viorica Balaban, sa fie repartizat la o scoala dintr-un cartier marginas al Ploiestiului.
Anii โ50-โ60 ne dezvaluie, am putea spune, parafrazandu-l pe Joyce, portretul dascalului in tinerete: un invatator dinamic, cu o rigoare si constiinciozitate prusaca, exigent in ceea ce face, cu o tinuta simpla (un costum cumparat pe puncte de la magazinul cadrelor didactice din str.Teatrului) dar impecabila, pentru care nu exista greutati si nici lipsuri in ciuda omniprezentei acestora in viata ploiesteana de atunci. Am putea spune ca este un Iacob Balaban aflat la varsta cand fiecare om se crede nemuritor, in plina forta si energie creatoare.
Toate aceste calitati il fac remarcat si, curand, in 1969, devine director al Scolii 21. Din acest moment, omul si Scoala se proiecteaza in atentia si in constiinta ploiesteana โ cel mai bun director, cea mai buna scoala generala din orasul Ploiesti. Un intreg oras vede, aude, cum aici sunt laboratoare de stiinta precum in tarile avansate, delegatii din strainatate, mai ales din Occident, chiar si din Japonia, vin si ele sa vada o scoala de top dintr-o tara a cortinei de fier. Si cum lucrurile bune precum si cele rele se raspandesc rapid, intreaga lume buna a Ploiestiului, si nu numai, ia cu asalt Scoala 21. Chiar si judeteana de partid il interogheaza pe director: de ce se agita parintii si fac memorii pentru ca si copiii lor sa fie inscrisi la aceasta scoala? Aici se face carte ! Si totul este dirijat cu o mana de fier. Este o armonie, un adevarat exercitiu de sincronizare, intre toti factorii implicati in procesul educativ: elevi, parinti, cadre didactice, dirijorul Iacob Balaban, omul nascut parca pentru a conduce Scoala 21. Si face asta cu patima (profesorul Paul Popescu il zareste intr-o dimineata, pe la ora 6, taind singur arbustii ornamentali din curtea scolii), uneori greseste, este dur cu cei din jur, cu profesorii, cu elevii, dar toti stiu ca face acest lucru in favoarea lor.
Elevii, aproximativ 20.000, cati i-au trecut prin mana, ies din scoala inarmati cu daruri-cunostinte solide, pregatire pentru viata, dar mai ales toti sunt animati de o valoare desueta astazi โ iubirea de tara este valoarea principala a directorului, de fapt este reminiscenta spiritului haretist, imprimata normalistului Iacob Balaban. Si profesorul mai are o valoare pe care o impartaseste si astazi โ teoria nu exista timp liber โ daca vrei sa creezi, trebuie sa urmezi cumva indemnul din versurile unui alt mare ploiestean: poetul(profesorul), ca si soldatul nu are viata personala. Iata de ce, si dupa ce nu mai este director, se implica in tot felul de activitati, chiar si dupa ce se pensioneaza.
Peste tot se remarca: presedinte al CAR Invatamant, ghid ONT, apoi, dupa 1990, intra in politica devenind in trei mandate consilier judetean, este membru si, timp de un an, presedinte al Rotary Club Ploiesti. Profesorul este pe deplin un om al cetatii, un om aflat in agora, unde vocea sa este auzita, dar mai ales ascultata. Toate aceste activitati il propulseaza ca pe unul dintre membrii marcanti ai corpului didactic ploiestean, ca pe un jalon a ceea ce trebuie sa faca si sa fie astazi intreg corpul profesoral pentru a dovedi ca isi merita pozitia privilegiata de a lumina si educa generatia tanara.
๐ฃ๐ฟ๐ผ๐ณ. ๐ฑ๐ฟ. ๐๐ผ๐ฟ๐ถ๐ป ๐ฆ๐๐ฎ๐ป๐ฒ๐๐ฐ๐ – ๐ฉ๐ถ๐ฐ๐ฒ๐ฝ๐ฟ๐ฒ๐๐ฒ๐ฑ๐ถ๐ป๐๐ฒ ๐ฎ๐น ๐ฆ๐ผ๐ฐ๐ถ๐ฒ๐๐ฎ๐๐ถ๐ถ ๐๐๐น๐๐๐ฟ๐ฎ๐น๐ฒ โ๐๐ง๐ข๐ ๐ฃ๐น๐ผ๐ถ๐ฒ๐๐๐ถโ ๐น๐ฎ ๐น๐ฎ๐ป๐๐ฎ๐ฟ๐ฒ๐ฎ ๐น๐๐ฐ๐ฟ๐ฎ๐ฟ๐ถ๐ถ โ โ๐ฆ๐ฐ๐ผ๐ฎ๐น๐ฎ ๐ฎ๐ญ: ๐ข ๐ฐ๐๐ถ๐๐ผ๐ฟ๐ถ๐ฒ ๐ฑ๐ฒ ๐๐๐ณ๐น๐ฒ๐. ๐๐ผ๐ป๐๐ผ๐ฟ๐ฏ๐ถ๐ฟ๐ถ ๐ฐ๐ ๐๐ป ๐บ๐ฎ๐ฒ๐๐๐ฟ๐ ๐ฎ๐น ๐ถ๐ป๐๐ฎ๐๐ฎ๐บ๐ฎ๐ป๐๐๐น๐๐ถ โ ๐ฝ๐ฟ๐ผ๐ณ. ๐๐ฎ๐ฐ๐ผ๐ฏ ๐๐ฎ๐น๐ฎ๐ฏ๐ฎ๐ปโ (๐๐ฑ๐ถ๐๐๐ฟ๐ฎ ๐ฆ๐ผ๐ฐ๐ถ๐ฒ๐๐ฎ๐๐ฒ๐ฎ ๐๐๐น๐๐๐ฟ๐ฎ๐น๐ฎ ๐ฃ๐น๐ผ๐ถ๐ฒ๐๐๐ถ ๐ ๐ถ๐น๐ฒ๐ป๐ถ๐๐น ๐๐๐)
๐จ๐ฟ๐บ๐ฎฬ๐ฟ๐ถ๐ฬฆ๐ถ ๐ฒ๐ฝ๐ถ๐๐ผ๐ฑ๐๐น ๐๐ซ๐ ๐ฑ๐ถ๐ป ๐ฑ๐ฎ๐๐ฎ ๐ฑ๐ฒ ๐ฎ๐ฒ.๐ฌ๐ฏ.๐ฎ๐ฌ๐ฎ๐ฎ
๐ฃ๐๐ฅ๐ฆ๐ข๐ก๐๐๐๐ง๐ฬ๐งฬฆ๐ ๐ฃ๐๐ข๐๐๐ฆฬฆ๐ง๐๐ก๐ โ ๐๐ฃ๐๐ฆ๐ข๐๐จ๐ ๐๐ซ