๐— ๐—”๐—ฅ๐—œ๐—” ๐— ๐—ข๐—ฅ๐—˜๐—”๐—ก๐—จ (๐—ป. ๐Ÿฑ ๐—ณ๐—ฒ๐—ฏ๐—ฟ๐˜‚๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ๐—ฒ ๐Ÿญ๐Ÿต๐Ÿญ๐Ÿฏ โ€“ ๐—ฑ. ๐Ÿฎ๐Ÿฌ ๐—ถ๐—ฎ๐—ป๐˜‚๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ๐—ฒ ๐Ÿญ๐Ÿต๐Ÿด๐Ÿฑ)
๐— ๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ๐—ฎ ๐— ๐—ผ๐—ฟ๐—ฒ๐—ฎ๐—ป๐˜‚ s-a nฤƒscut la 5 februarie 1913 รฎn Ploieศ™ti. Dupฤƒ absolvirea liceului รฎn Bucureศ™ti, se รฎnscrie la Academia Comercialฤƒ. Avรขnd o voce frumoasฤƒ, prietenii o conving sฤƒ dea examen de admitere ศ™i la Conservatorul de Muzicฤƒ. Performanศ›a sa vocalฤƒ este atรขt de impresionantฤƒ, รฎncรขt membrii comisiei de examinare o conving sฤƒ se dedice carierei artistice. La Conservator, douฤƒ profesoare de canto – Elena Anghel ศ™i Lucia Cosma – au instruit pe viitoarea mare artistฤƒ, transmiศ›รขndu-i emoศ›ia ศ™i trฤƒirea ce trebuie puse รฎn orice manifestare artisticฤƒ de prestigiu.
Dupฤƒ spectacolul de absolvire a Conservatorului รฎn iunie 1936, รฎn care Maria Moreanu a interpretat rolul lui Orfeu din opera cu acelaศ™i nume de Christoph Willibald Gluck, cronicile muzicale sunt pline de aprecieri elogioase: “๐บ๐‘™๐‘Ž๐‘  ๐‘๐‘ข ๐‘Ÿ๐‘’๐‘ง๐‘œ๐‘›๐‘Ž๐‘›๐‘กฬฆ๐‘’ ๐‘”๐‘Ÿ๐‘Ž๐‘ฃ๐‘’ ๐‘ ฬฆ๐‘– ๐‘‘๐‘’ ๐‘œ ๐‘™๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘”๐‘Žฬ† ๐‘’๐‘ฅ๐‘๐‘Ÿ๐‘’๐‘ ๐‘–๐‘ฃ๐‘–๐‘ก๐‘Ž๐‘ก๐‘’”, “๐‘’๐‘™๐‘’๐‘š๐‘’๐‘›๐‘ก ๐‘‘๐‘’ ๐‘’๐‘™๐‘–๐‘ก๐‘Žฬ† ๐‘๐‘ข ๐‘š๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘– ๐‘๐‘’๐‘Ÿ๐‘ ๐‘๐‘’๐‘๐‘ก๐‘–๐‘ฃ๐‘’ ๐‘–ฬ‚๐‘› ๐‘œ๐‘๐‘’๐‘Ÿ๐‘Žฬ† ๐‘ ฬฆ๐‘– ๐‘๐‘œ๐‘›๐‘๐‘’๐‘Ÿ๐‘ก”.
Un an mai tรขrziu, รฎn mai 1937, debuteazฤƒ sub bagheta lui Ion Nonna-Otescu pe scena Operei Romรขne รฎn rolul Charlottei din opera Werther de Jules Massenet. Ziarul Rampa, sub semnฤƒtura lui L. Pauk, se exprima astfel: “O apariศ›ie cuceritoare, interpretฤƒ care รฎntruneศ™te calitฤƒศ›i de graศ›ie, tinereศ›e ศ™i feminitate sensitivฤƒ, cu o voce bine ศ™lefuitฤƒ, timbru sonor ศ™i cald, Maria Moreanu nu a cรขntat ca o simplฤƒ รฎncepฤƒtoare”. Iar cunoscutul critic muzical Emanoil Ciomac scria รฎn ziarul Curentul: “๐‘€๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘–๐‘Ž ๐‘€๐‘œ๐‘Ÿ๐‘’๐‘Ž๐‘›๐‘ข ๐‘ ฬฆ๐‘–-๐‘Ž ๐‘‘๐‘œ๐‘ฃ๐‘’๐‘‘๐‘–๐‘ก ๐‘ ๐‘๐‘™๐‘’๐‘›๐‘‘๐‘–๐‘‘๐‘’๐‘™๐‘’ ๐‘š๐‘–๐‘—๐‘™๐‘œ๐‘Ž๐‘๐‘’ ๐‘ฃ๐‘œ๐‘๐‘Ž๐‘™๐‘’ ๐‘‘๐‘’ ๐‘š๐‘’๐‘ง๐‘ง๐‘œ๐‘ ๐‘œ๐‘๐‘Ÿ๐‘Ž๐‘›๐‘Žฬ†, ๐‘๐‘ข ๐‘ข๐‘› ๐‘Ÿ๐‘’๐‘”๐‘–๐‘ ๐‘ก๐‘Ÿ๐‘ข ๐‘’๐‘”๐‘Ž๐‘™, ๐‘–๐‘›๐‘ก๐‘’๐‘›๐‘ , ๐‘๐‘ข ๐‘ข๐‘› ๐‘ฃ๐‘Žฬ†๐‘‘๐‘–๐‘ก ๐‘”๐‘ข๐‘ ๐‘ก ๐‘–ฬ‚๐‘› ๐‘๐‘Žฬ‚๐‘›๐‘ก ๐‘ ฬฆ๐‘– ๐‘–ฬ‚๐‘› ๐‘‘๐‘–๐‘๐‘กฬฆ๐‘–๐‘ข๐‘›๐‘’, ๐‘๐‘ข ๐‘œ ๐‘’๐‘š๐‘œ๐‘กฬฆ๐‘–๐‘’ ๐‘๐‘œ๐‘›๐‘ก๐‘–๐‘›๐‘ข๐‘Žฬ† ๐‘–ฬ‚๐‘› ๐‘”๐‘™๐‘Ž๐‘ ”.
รŽn 1937, la Concursul internaศ›ional de canto din Viena, obศ›ine Premiul I ศ™i Medalia de aur. รŽn acelaศ™i an este angajatฤƒ ca solistฤƒ permanentฤƒ la Opera Romรขnฤƒ din Bucureศ™ti, unde i se prilejuieศ™te o apariศ›ie magnificฤƒ รฎn rolul Amneris din opera Aida de Giuseppe Verdi.
Urmeazฤƒ interpretarea sa fulminantฤƒ devenitฤƒ legendarฤƒ a rolului lui Carmen din opera lui Georges Bizet – avรขndu-l ca partener รฎn rolul lui Don Josรฉ รฎncepรขnd din 1942 pe Emil Marinescu – obศ›inรขnd succese rฤƒsunฤƒtoare ศ™i pe scenele teatrelor de operฤƒ din strฤƒinฤƒtate: 1942 pe scena Operei de Stat din Viena, 1943 รฎn Frankfurt ศ™i Mรผnchen. La Mรผnchen a apฤƒrut ศ™i รฎn rolul Azucenei din opera Trubadurul de Verdi, unde directorul general al operei รฎi propune un angajament permanent. Situaศ›ia generalฤƒ de atunci รฎn plin rฤƒzboi nu i-a permis sฤƒ accepte, asfel cฤƒ Maria Moreanu a revenit รฎn ศ›arฤƒ.
Repertoriul Mariei Moreanu se รฎmbogฤƒศ›eศ™te cu roluri รฎn operele Tannhรคuser ศ™i Lohengrin de Richard Wagner, Rigoletto ศ™i Falstaff de Giuseppe Verdi, Dama de picฤƒ de Piotr Ceaicowski, dar ศ™i รฎn operetฤƒ interpretรขnd triumfal rolul titular din Vฤƒduva veselฤƒ de Franz Lehar.
รŽn muzica de camerฤƒ a apฤƒrut รฎn recitaluri de lied-uri de Hugo Wolf ศ™i Franz Schubert รฎn sala Dalles, fiind acompaniatฤƒ la pian de George Enescu sau Constantin Silvestri.
A fฤƒcut parte din cvartetul vocal al Filarmonicei din Bucureศ™ti, alฤƒturi de Arta Florescu, Mihail ศ˜tirbei ศ™i Petre ศ˜tefฤƒnescu Goangฤƒ, de ex. รฎn finalul Simfoniei a IX-a de Ludwig van Beethoven.
Dupฤƒ plecarea din ศ›arฤƒ a lui Emil Marinescu รฎn 1947 are dificultฤƒศ›i cu autoritฤƒศ›ile de stat ศ™i cu conducerea operei, este distribuitฤƒ din ce รฎn ce mai rar รฎn roluri secundare, fiind nevoitฤƒ รฎn 1954 sฤƒ-ศ™i รฎncheie รฎn mod prematur cariera artisticฤƒ.
Mai tรขrziu, dupฤƒ 1957, a dat lecศ›ii de canto รฎmpreunฤƒ cu partenerul sฤƒu de o viaศ›ฤƒ Emil Marinescu – รฎntors รฎntre timp รฎn ศ›arฤƒ – care รฎn volumul Portrete ศ™i siluete din lumea operei (1983) avea sฤƒ scrie: “๐ผฬ‚๐‘› ๐‘Ž๐‘๐‘’๐‘ ๐‘ก ๐‘š๐‘œ๐‘š๐‘’๐‘›๐‘ก ๐‘‘๐‘’ ๐‘๐‘Ÿ๐‘œ๐‘“๐‘ข๐‘›๐‘‘๐‘Žฬ† ๐‘’๐‘š๐‘œ๐‘กฬฆ๐‘–๐‘’, ๐‘กฬฆ๐‘–๐‘› ๐‘ ๐‘Žฬ† ๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘Žฬ†๐‘ก ๐‘–ฬ‚๐‘›๐‘๐‘Žฬ† ๐‘œ ๐‘‘๐‘Ž๐‘ก๐‘Žฬ† ๐‘Ž๐‘‘๐‘š๐‘–๐‘Ÿ๐‘Ž๐‘กฬฆ๐‘–๐‘Ž ๐‘๐‘’ ๐‘œ ๐‘๐‘œ๐‘Ÿ๐‘ก ๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘ก๐‘–๐‘ ๐‘ก๐‘’๐‘–, ๐‘๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘ก๐‘’๐‘›๐‘’๐‘Ÿ๐‘’๐‘– ๐‘ ฬฆ๐‘– ๐‘ ๐‘๐‘ข๐‘š๐‘๐‘’๐‘– ๐‘š๐‘’๐‘™๐‘’ ๐‘ ๐‘œ๐‘กฬฆ๐‘–๐‘– ๐‘€๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘–๐‘Ž ๐‘€๐‘œ๐‘Ÿ๐‘’๐‘Ž๐‘›๐‘ข. ๐น๐‘Žฬ†๐‘Ÿ๐‘Žฬ† ๐‘Ž๐‘๐‘œ๐‘Ÿ๐‘ก๐‘ข๐‘™ ๐‘’๐‘– ๐‘™๐‘Ž ๐‘Ÿ๐‘’๐‘ข๐‘ ฬฆ๐‘–๐‘ก๐‘Ž ๐‘‘๐‘’๐‘๐‘™๐‘–๐‘›๐‘Žฬ† ๐‘Ž ๐‘ ๐‘๐‘’๐‘๐‘ก๐‘Ž๐‘๐‘œ๐‘™๐‘’๐‘™๐‘œ๐‘Ÿ, ๐‘“๐‘Žฬ†๐‘Ÿ๐‘Žฬ† ๐‘ก๐‘Ÿ๐‘Žฬ†๐‘–๐‘Ÿ๐‘’๐‘Ž, ๐‘‘๐‘Žฬ†๐‘Ÿ๐‘ข๐‘–๐‘Ÿ๐‘’๐‘Ž ๐‘ ฬฆ๐‘– ๐‘ก๐‘Ÿ๐‘Ž๐‘›๐‘ ๐‘š๐‘–๐‘ก๐‘’๐‘Ÿ๐‘’๐‘Ž ๐‘–ฬ‚๐‘›๐‘ก๐‘Ÿ๐‘’๐‘”๐‘–๐‘– ๐‘’๐‘– ๐‘“๐‘–๐‘–๐‘›๐‘กฬฆ๐‘’ ๐‘๐‘’๐‘Ÿ๐‘ ๐‘œ๐‘›๐‘Ž๐‘—๐‘ข๐‘™๐‘ข๐‘– ๐‘–๐‘›๐‘ก๐‘’๐‘Ÿ๐‘๐‘Ÿ๐‘’๐‘ก๐‘Ž๐‘ก, ๐‘“๐‘Žฬ†๐‘Ÿ๐‘Žฬ† ๐‘–๐‘›๐‘ก๐‘’๐‘™๐‘–๐‘”๐‘’๐‘›๐‘กฬฆ๐‘Ž ๐‘ ฬฆ๐‘– ๐‘“๐‘Ÿ๐‘ข๐‘š๐‘ข๐‘ ๐‘’๐‘กฬฆ๐‘’๐‘Ž ๐‘ฃ๐‘œ๐‘๐‘–๐‘– ๐‘ ฬฆ๐‘– ๐‘“๐‘Žฬ†๐‘Ÿ๐‘Žฬ† ๐‘“๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘š๐‘’๐‘๐‘ข๐‘™ ๐‘๐‘’-๐‘™ ๐‘Ÿ๐‘Žฬ†๐‘ ๐‘๐‘Žฬ‚๐‘›๐‘‘๐‘’๐‘Ž, ๐‘Ž๐‘š ๐‘๐‘œ๐‘›๐‘ฃ๐‘–๐‘›๐‘”๐‘’๐‘Ÿ๐‘’๐‘Ž ๐‘๐‘Žฬ† ๐‘–ฬ‚๐‘›๐‘ก๐‘Ÿ๐‘’๐‘”๐‘ข๐‘™ ๐‘ ฬฆ๐‘–๐‘Ÿ ๐‘‘๐‘’ ๐‘ ๐‘ข๐‘๐‘๐‘’๐‘ ๐‘’ ๐‘–ฬ‚๐‘› ๐‘๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘’ ๐‘Ž๐‘š ๐‘Ž๐‘๐‘Žฬ†๐‘Ÿ๐‘ข๐‘ก ๐‘Ž๐‘š๐‘Žฬ‚๐‘›๐‘‘๐‘œ๐‘– ๐‘›๐‘ข ๐‘Ž๐‘Ÿ ๐‘“๐‘– ๐‘Ž๐‘ฃ๐‘ข๐‘ก ๐‘Ž๐‘๐‘’๐‘Ž ๐‘“๐‘Ž๐‘ ๐‘๐‘–๐‘›๐‘Ž๐‘›๐‘ก๐‘Žฬ† ๐‘ ๐‘ก๐‘Ÿ๐‘Žฬ†๐‘™๐‘ข๐‘๐‘–๐‘Ÿ๐‘’”.
๐—ฆ๐˜‚๐—ฟ๐˜€๐—ฎ: ๐—ช๐—ถ๐—ธ๐—ถ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฑ๐—ถ๐—ฎ
๐”๐ซ๐ฆ๐šฬ†๐ซ๐ข๐ญฬฆ๐ข ๐ž๐ฉ๐ข๐ฌ๐จ๐๐ฎ๐ฅ ๐‹๐—๐—ซ๐—ฉ๐—œ๐—œ๐—œ ๐๐ข๐ง ๐๐š๐ญ๐š ๐๐ž ๐Ÿญ๐Ÿฌ ๐—ถ๐˜‚๐—น๐—ถ๐—ฒ ๐Ÿ๐ŸŽ๐Ÿ๐Ÿ.
๐๐„๐‘๐’๐Ž๐๐€๐‹๐ˆ๐“๐€ฬ†๐“ฬฆ๐ˆ ๐๐‹๐Ž๐ˆ๐„๐’ฬฆ๐“๐„๐๐„ – ๐„๐๐ˆ๐’๐Ž๐ƒ๐”๐‹ ๐‹๐—๐—ซ๐—ฉ๐—œ๐—œ

One thought on “๐๐„๐‘๐’๐Ž๐๐€๐‹๐ˆ๐“๐€ฬ†๐“ฬฆ๐ˆ ๐๐‹๐Ž๐ˆ๐„๐’ฬฆ๐“๐„๐๐„ – ๐„๐๐ˆ๐’๐Ž๐ƒ๐”๐‹ ๐‹๐—๐—ซ๐—ฉ๐—œ๐—œ

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Follow by Email